Lovro Kuhar – Prežihov Voranc
Boj na požiralniku
Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj
Zasedba
Režiser: Jernej Lorenci
Koreograf in asistent režiserja: Gregor Luštek
Dramaturginja: Marinka Poštrak
Scenograf: Branko Hojnik
Kostumografka: Belinda Radulović
Avtor glasbe in zvoka: Branko Rožman
Lektorica: Maja Cerar
Oblikovalec svetlobe: Nejc Plevnik
Oblikovalca zvoka: Matija Zelič, Stefan Gladović
Oblikovalec maske: Matej Pajntar
Asistent dramaturginje: Tilen Oblak
Asistent avtorja glasbe in zvoka: Jure Žavbi
Pesem Zdaj smo delo dokončali na posnetku pojeta Varja Mihajlović Cerar in Daša Selan.
Igrajo
Darja Reichman
Živa Selan
Blaž Setnikar/Gregor Luštek k. g.
Branko Jordan k. g.
O uprizoritvi
Vorančeva besedila Boj na požiralniku, Solzice in Samorastniki veljajo za slovensko literarno klasiko, po filmskih upodobitvah pa so se globoko vtisnila v zgodovinski spomin slovenskega naroda. Pretresljiva zgodba Dihurjeve družine, ki bije boj za preživetje na težki, blatni zemlji, je dobesedno zapisana v naših genih. V današnjem času iz te kultne zgodbe razbiramo tudi tiste "spregledane", še ne do konca izrečene plasti te neizmerno krute pripovedi.
Zgodba Dihurjeve družine tako ni le zgodba iz neke daljne ruralne preteklosti, ampak zgodba, ki jo še kako živimo tudi danes, ob socialnih stiskah zmeraj in vsak dan bolj in bolj, čeprav mogoče v malce bolj "sofisticirani" in prikriti obliki. Nasilje zaradi preživetvenih stisk in nemoči, v boju z zemljo in birokracijo, ne glede na vas ali mesto, zmeraj najde svojo pot do krutosti. Režiser Jernej Lorenci se je tematike krutosti ter boja za preživetje dotaknil na svoj pretanjen in radikalen uprizoritveni način.
''Kar se začne kot svatovski ples neveste in ženina, Dihurke in Dihurja – okoren ples v lesenih coklah, a vendarle ples –, postane zelo hitro in za zelo dolgo enakomerno, težko topotanje na mestu. Pesem – žalostinko, a vendarle pesem - preglasi udarjanje mlatilnice. Tek na mestu, ki je kot prispodoba družbene in intimne brezizhodnosti v sodobnem slovenskem gledališču sicer pogost modus gibanja, dobimo v Boju na požiralniku v popolni koreografski in glasbeni oziroma zvočni sliki. Odlične igralke in igralci – Darja Reichman in Branko Jordan ter Živa Selan in Gregor Luštek – ne z izčrpanimi telesi in ne zadihanimi glasovi – ne prekoračijo minimalističnega uprizoritvenega okvira. To je predstava o nadzorovani in zadrževani stiski, ki ubija navzven in navznoter. Boj na požiralniku dosledno nadaljuje in dopolnjuje opus Jerneja Lorencija.'' - Petra Vidali, Večer, 30. 03. 2024
Trajanje: 120 minut, brez odmora